Door wet- en regelgeving begrijpelijk te maken kan ik veel zorgen wegnemen bij mensen.
Mijn vak is sociaal juridische dienstverlening. Mensen kloppen bij mij aan met vragen over wet- en regelgeving. Vaak gaat het over toeslagen van de Belastingdienst, een brief over kinderbijslag, de WMO, gemeente of van de Sociale Verzekeringsbank.
Ik kijk dan wat er aan de hand is, breng het in kaart en dan gaan we op zoek naar een oplossing: een paar telefoontjes, een brief, of ik bemiddel tussen de cliënt en instanties als de gemeente. Er is altijd wel een oplossing. Mensen gaan weg met een gevoel van: gelukkig, er is iets mogelijk.
Dit werk doe ik nu 25 jaar, met veel plezier. Ik kan de soms complexe juridische en administratieve zaken inzichtelijk maken voor mensen. Het is heel nuttig werk, want ook door digitalisering wordt het leven ingewikkelder en hoogdrempelig. Er is zo’n oerwoud aan regelingen, dat mensen geen idee hebben welke rechten en plichten ze hebben. Door een bezwaarschrift of een telefoontje naar de gemeente kan ik iemand echt helpen. Zeker als er voor de betreffende persoon veel van afhangt - bijvoorbeeld of je al dan niet de juiste begeleiding krijgt vanwege een fysieke handicap. Het is fijn dat je op deze manier een positieve bijdrage kunt leveren aan het leven van een ander.