Als medewerkers niet begrijpen waarom een cliënt bepaald gedrag vertoont, dan help ik daarbij. Ik kijk hoe de cliënt in elkaar zit en wat hij nodig heeft. Dat geef ik door aan de mensen die hen dagelijks begeleiden.
Veel mensen zeggen: die verstandelijk beperkten kunnen toch niets? Wat kan jij daar nou mee doen? Maar cliënten kunnen echt wel wat. Daarnaast is het heel belangrijk dat ook zij een goede kwaliteit van leven hebben. Dat is echt niet vanzelfsprekend.
Er was bijvoorbeeld een cliënt die zichzelf heel veel pijn deed. Hij bonkte tot bloedens toe met zijn hoofd tegen de muur en beet zijn handen kapot. Toen ik ontdekte waarom hij dat deed, konden we de begeleiding daarop aanpassen. Zijn gedrag veranderde toen heel snel en zijn kwaliteit van leven werd beter. Dat is heel mooi.
Ik heb me gespecialiseerd in ouderen. Hoe herken je dat iemand met een verstandelijke beperking gaat dementeren? Die puzzel, en dat gelijk kunnen toepassen op de werkvloer, vind ik heel erg leuk.