Hoe kun je optimaal communiceren met dove mensen die ook meervoudige complexe problemen hebben? Wat voor de een werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Ik geef kleine handvatten aan begeleiders om de communicatie met cliënten te bevorderen en verbeteren.
Voorheen werkte ik als begeleider. In contact met onze cliënten, doven met meervoudige complexe problemen , was er vaak miscommunicatie. Daarom ben ik de cursus Totale Communicatie gaan doen. Sindsdien werk ik als totale communicatiedeskundige.
Dat betekent dat ik alle communicatie van onze cliënten in kaart breng. Ik ondersteun, bevorder en verbeter de communicatie tussen cliënten en belangrijke mensen uit zijn of haar omgeving door diverse middelen aan te reiken: foto’s, gebarentaal, vingerspellen, pictogrammen, mimiek. Allemaal passend bij het communicatieniveau van de cliënten. Soms zetten we het ene middel in, soms het andere.
We maken filmopnames van interacties tussen de cliënt en de mensen uit zijn of haar omgeving. Na het bestuderen van deze interacties wordt een advies uitgebracht hoe men het handelen zo goed mogelijk af kan stemmen op de communicatieve behoeften van de cliënt. We hebben bijvoorbeeld een cliënt die veel moeite had met de structuur in een dag. Door middel van een visuele dagplanning met pictogrammen heeft zij meer overzicht gekregen. Wat werkt is voor iedere cliënt anders. Bij de ene cliënt is er meer begrip als informatie horizontaal op papier wordt afgebeeld en bij de ander als dit verticaal gebeurt. Sommigen hebben baat bij losse woorden, anderen willen liever twee of meer zinnen. Uitgangspunt blijft dat de cliënt het begrijpt.
Het zijn kleine dingen waar we ons vaak niet bewust van zijn, maar voor onze cliënten kunnen ze een wereld van verschil betekenen. Iedereen heeft het recht om begrepen te worden en zich verstaanbaar te maken, ondanks een beperking. Iedereen wil zich gehoord en gezien voelen. Dat maakt dat je een volwaardig leven kunt leiden.