Ik ben groepsleider in de naschoolse dagbehandeling. De kinderen leren hier voornamelijk sociale vaardigheden, omgaan met gevoelens en ze leren omgaan met hun beperking, zoals bijvoorbeeld autisme of een hechtingsstoornis. Ook werk ik ambulant: ik kom thuis bij de kinderen en hun ouders. Ik geef de ouders advies en hulp met betrekking tot de opvoeding en het aanbrengen van structuur in de thuissituatie.
“Als groepsleider op een groep in de naschoolse dagbehandeling leer ik kinderen sociale vaardigheden. Ik leer ze bijvoorbeeld hoe ze om kunnen gaan met boosheid of verdriet. Wat ze thuis niet meekrijgen, kan ik ze hier op de groep leren.”
Het zijn vooral de kinderen met wie ik werk die mij inspireren. Jaren geleden heb ik een meisje in de groep gehad, die nu uiteindelijk voor zichzelf de keuze heeft gemaakt om begeleid te wonen in een gezinshuis, op weg naar zelfstandigheid. Zo ken ik er nog wel meer, die ooit in mijn groep zaten.
Het mooiste van mijn werk vind ik dat ik ouders en kinderen kan helpen zichzelf te ontwikkelen. Binnen hun eigen mogelijkheden. Er is altijd groei mogelijk. De kinderen zijn nog jong, ze kunnen nog leren en gevormd worden. Wat ze thuis niet meekrijgen, kan ik ze hier op de groep leren en laten ervaren. Belangrijk daarbij vind ik dat de kinderen zich hier thuis voelen. Dan voelen ze zich namelijk veilig en komt er ook ruimte voor niet-sociaal wenselijk gedrag, zoals verdriet of boosheid. Pas dan kunnen ze iets nieuws leren, zoals op een andere manier reageren of nadenken over hun gedrag.