Door mijn gesprekjes met cliënten op de dagbesteding realiseer ik me dat het mogelijk is om geluk te vinden, zolang je dat uit de kleine dingen haalt. We moeten kijken naar wat we wel hebben, in plaats van wat we niet hebben. Dat leren mijn cliënten mij elke dag.
Bij de dagbesteding haal ik veel inspiratie uit het samenwerken met collega’s, maar ook uit de gesprekjes met mijn cliënten. Ik wil graag weten wat bij hen leeft, hoe ze het vinden, wat ze ervaren, wat ze willen leren. Hun reacties zijn vaak wel verrassend. Die variëren van “Ik wil piloot worden” tot “Het heeft zo moeten zijn dat ik nu zo ben. In een volgend leven ben ik iets anders.” Ik heb ook cliënten die het moeilijk vinden om hun beperking te accepteren. Dat is vooral iets wat ze hebben meegekregen van huis uit, of van de maatschappij. Ik probeer ze mee te geven dat iedereen mag zijn wie hij is. Makkelijk is het niet altijd, maar ik probeer het te relativeren. En te kijken wat ik kan doen om ze te helpen, met iets wat mogelijk is. Zodat we de dag fijn kunnen afsluiten.
Behalve begeleider op de dagbesteding ben ik ook leercoach autisme.
Als leercoach autisme begeleid ik cliënten, medewerkers en de ouders van cliënten in het begrijpen van en omgaan met autisme. Ik geef inzicht in wat het is, hoe het werkt en wat de cliënt zelf en de omgeving kan doen om te leven met autisme.